BMW X2 BREAKS NY GRUND FÖR BMW

BMW X2 BREAKS NY GRUND FÖR BMW

Vi är nu ganska vana vid idén om ‘Coupe’ -stilversioner av mellanstora och stora segment SUV. Vittna om framgångar med modeller som BMW X6 och Mercedes GLE Coupe i det stora segmentet. Och BMW X4 och Mercedes GLC Coupe i mellanslagsklassen. BMWs X2 är den första modellen, men det kan verkligen kallas en ‘coupe’ i det mindre SUV ‘C’ -segmentet som är populärt i volymänden genom övergångar som Nissans Qashqai och på premium slutet av modeller som BMWs egen X1.

Förutsägbart är det X1 som ger nästan allt för X2 under huden. Men den här snyggare designen förpackar de mekaniska mekanismerna mer dynamiskt på ett sätt som är säkert att vädja till folk som lockas till slinkigare modeller som Jaguar s E PACE i detta segment.

Baserat på X1: s MINI-härledda ‘UKL2’ -plattformen använder X2 främst BMW: s effektiva generation av fyrcylindriga motorer. Den mest prisvärda sDrive-varianten är framdriven, medan de andra xDrive-derivaten använder brandens intelligenta drivhjulsdrift, vilket fördelar motorns kraft mellan fram- och bakaxlarna, vilket situationen kräver. Det finns också ett brett spår, korta överhäng och den vanliga 50:50 viktfördelningen. Naturligtvis är X2 inte avsedd för offroad användning, men det har en integrerad funktion för Hill Descent Control som gör att du automatiskt kan behålla önskad hastighet vid branta nedstigningar genom att ta hand om bromsreglering.

Motormässigt, det vanliga sortimentet erbjuder ett bensinalternativ och två dieselenheter, som alla är 2,0 liter i storlek. De flesta X2-försäljningarna kommer dock att tillverkas med dieselvarianterna. Det finns valet av en 190bhp 4WD xDrive20d-modell. Eller om du kan sträcka på det, ett 150bhp 2WD 18d dieselalternativ med sDrive eller xDrive-alternativ. Bilens körrespons kan anpassas med hjälp av Driving Experience Control-omkopplaren, vilket gör det möjligt för föraren att välja mellan standard COMFORT-läge, effektivitetsförbättrande ECO PRO-läge och ett SPORT-läge som ger bilen jämn dynamisk styrning och drivaggregat. Spjällkontrollsystem fungerar via samma inställningar.

Även bredvid sin större Coupe SUV BMW-serie stabilister, X4 och X6, ger X2 ett distinkt intryck. Den är 2cm kortare och mer än 7cm lägre än den MINI härledda X1 crossover modellen den är baserad på, men har samma hjulbas. Med korta överhängningar har den också en utsträckt takstyp och slim fönsterfönster. Njurgaller har alltid varit en identifierande egenskap i München-mässan, men på den här bilen är den bredare vid basen än på toppen, vilket ger näsan ett bredare, mer distinkt och sportigare utseende. Bakåt är horisontella designlinjer betona bilens bredd, med dessa veckningar fortsätter till höga LED-bakljus som har en ‘L’ -form som är bekant från BMW-coupes.

Nedre ner, bilen visar på kraften i sina BMW TwinPower Turbo-motorer genom utformningen av utloppsrören, alla X2-modeller kommer med ett dubbelt avgasarrangemang som är 90mm i diameter. En spoiler ger en blomning att runda av taket och bidrar till en dragkol som är effektiv på bara 0,28Cd. Inuti finns ‘en förare fokuserad hytt och en mjuk finish instrumentpanel med kontrast dekorativa sömmar. När det gäller användbarhet, har hytten gott om förvaring, inklusive en dörrdesign med stora förvaringsfickor. Det finns också en generös 470 liters boot.

Priserna börjar vid cirka 33 000 för entry levelX2 xDrive20d SE-varianten. Det är cirka 2000 mer än du betalar för en motsvarande X1-modell. Tvärs över sortimentet innehåller standardspecifikation en 6,5 tums Touch Control Display med navigationssystem. Många X2-köpare kommer att bli frestad av toppspecifik ‘M Sport’ trim, vilket ger dig de vanliga, mer dynamiska utvändiga styling-signalerna, plus ‘Micro Hexagon’ -tyg Anthracite / Alcantara-kombinationen klädsel med M-rör i blått eller gult med kontraststygn på instrumentpanelen och mittkonsolen som standard.

Fullständig LED-strålkastare är standard på Sport, M Sport och M Sport X-modeller. Som standard är båda modellerna utrustade med 19 tums hjul. Standardfälgarna för SE-modellen är 17 tums V Spoke Style-lättmetallfälgar, men tio andra fälgdesigner kan specificeras som ett alternativ. Media Connectivity har prioriterats för att passa den rådande trenden, ‘BMW Connected +’ -paketet som ger en digital bro mellan smartphones och bilen. Du kan ange WiFi-hotspot-förberedelse, vilket ger X2 värd för ett inbyggt WiFi-hotspot med LTE-hastigheter och den extra telefoni med trådlös laddning för kompatibla smartphones. Överraskande kostar ‘Apple CarPlay’ smartphone-spegelanslutning också extra.

Som du förväntar dig av en nuvarande BMW, är utsläppen låga och bränsleekonomin är utmärkt. 190bhp xDrive20d-modellen kommer att få 61.4mpg från en liter bränsle och 121g / km CO2, vilket är imponerande för en 4WD diesel SUV. vill göra bättre, det finns mindre drivna ’18d’ varianter, varav en erbjuder möjlighet till sDrive 2WD.

Självklart måste föraren också spela sin del. Så det finns en Optimal Gear Shift Indicator på instrumentbrädan och ett ECO PRO-läge som du kan välja i Drive Performance Control-systemet som ‘fokuserar alla bilens system på ultimata sparsamhet. Den extra ekonomin skapad i den ECO PRO-inställningen ( BMW tror att det kan vara upp till 20%) matas tillbaka till föraren, med i bildskärmar som visar det ytterligare antal mil som uppnåtts.

Vad annars? Så gott som vanligt med en BMW, finns det en villkorlig serviceindikator på bindestrecket för att ge dig råd om när din bil behöver ett garagebesök, men ny för mig var den snygga ‘TeleServices’ -funktionen som kommer som en del av BMW ‘ConnectedDrive’ -tjänsterna Du kan komma åt via iDrive infotainment-systemet. Därefter kan din X2, innan varje tjänsteavdelning pågår, sätta in ett ‘TeleServices’ -samtal till ditt nominerade BMW-servicecenter, med detaljerad information om fordonsvillkor. Du får då en ring för att ordna en serviceavdelning.