Bode du på en Holiday Inn Express igår kväll

Bode du på en Holiday Inn Express igår kväll

Hotellsökning För en del år sedan körde en stor logokedja en tv-reklam som avbildade ett operationsrum med kirurger och sjuksköterskor som samlades runt patienten. En medlem i laget börjar utfärda order på vad man ska göra för att rädda patienten. En andra frågar, ‘Är du en kirurg?’ Han svarar, ‘Nej, men jag stannade på en Holiday Inn Express igår kväll.’

Genom sin upplevelse gav hans vistelse på något sätt stor kunskap om ett fält som han varken utbildades i eller praktiserades.

Jag lyssnar på samtal med kryssningslinje. Vissa säger att de är torrare än Gobi-öknen, men jag finner dem upplysande. Utan att misslyckas, för så många samtal som jag kan komma ihåg, kommer någon analytiker att kommentera höga provisioner som betalas till resebyråer, då rekommendera att kryssningsrederiet borde skära dessa provisioner, varefter alla skulle ha rätt med världen.

Jag förväntar mig att någon ska fråga, ‘Arbetar du i kryssningsbranschen?’ men då kommer jag ihåg att detta inte är en Holiday Inn Express-annons.

Vid nyligen inkomna samtal har Micky Arison, VD för Carnival Corp, och Richard Fain, VD för Royal Caribbean Cruises Ltd., vart och ett gjort det klart att detaljhandelns resedistributionssystem är en viktig och integrerad del av sin verksamhet och att deras Företaget behöver fortsatt stöd av detaljhandelsdistributionssystemet.

Är det något slags känslomässigt eller sentimentalt svar från deras sida? Knappast. Att anta det för att vara sant skulle vara att föreslå att dessa två män är avskedade i sitt fidusiära ansvar gentemot sina aktieägare.

Faktum är att ett sådant uttalande är ansvarshöjden, ett faktum som uppenbarligen saknas av vissa.

Låt oss undersöka varför.

Varje semesterreservat förbrukar tid och, som vi alla vet, är tiden pengar. Leverantörer betalar byråer en provision för den tiden. För en typisk brick och mortar resebyrå, från en kunds första uppmaning till fil i arkiv, kostar den tiden ca $ 200 till $ 225 per bokning. Även den största av mega online-byråerna har kostnader som närmar sig $ 100 per bokning.

Visst kan leverantörerna behandla en reservation för mindre än så. Eller kan de? Både RCCL och Carnival Corp tar en betydande andel av sina bokningar direkt, men Gerry Cahill, karnevalspresident, tillkännagav i december 2007 att linjen skulle minska dess betoning på direktbokning och skulle fortsätta att göra det så länge resebyråerna fyllde deras fartyg (betoningen är min).

Varför skulle de göra det? Kanske beror det på att den totala kostnaden för att driva sin direktbokningsgrupp för alla sina bokningsbehov skulle kosta mer i genomsnitt än den provision som skulle betalas till ett resebyrå på samma bokningar.

Så länge som resenärer riskerar sin enda värdefullaste, oanvändbara, oumbärliga tillgång kommer deras fritid det verkligen att vara ett behov av en resekonsult att antingen styra beslutsprocessen eller validera det val som resenären har gjort. Så länge som detaljhandelns resedistributionssystem fortsätter att utföra den funktionen för mindre än vad den annars skulle kosta leverantören, kommer detaljhandelns resebyråsystem att trivas.

Läs och läs igenom föregående mening för att förstå klart att endast de organ som blir mer produktiva kommer att trivas.

Och sedan gå tillbaka och läs upp tonvikten jag lagt till på Gerry Cahills uttalande.

Om resebyråerna inte fyller fartygen måste kryssningsrederierna vidta nödvändiga åtgärder för att fylla fartygen själva. Handstilen står på väggen: Bli produktiv och håll fartygen fulla, eller vi kommer att göra det för dig.

Lätt affärsverksamhet dikterar att om den tid kommer när ett företag som har rätt att driva, kan utföra någon funktion själv för mindre än det som betalar någon annan att göra det, kräver finansiellt och ledningsansvar att det tas in hemma.

Jag kan bara dra slutsatsen att Arison och Fain handlar i aktieägarnas bästa genom att fortsätta att värdera de tjänster som tillhandahålls av detaljhandelsdistributionssystemet. Analytiker vars företag förlorade 2 miljarder dollar eller mer förra året skulle göra det bra att läka sig själva innan de dömer sig för att styra andra som ofta har vinstmarginaler över 20%.